Antalya Kadar Turist Çeken Müzeler
|
Vatan gazetesinde Elif Ergu “Antalya kadar turist çekiyor!” başlıklı yazısında müze-kent ilişkisine rakamsal örneklerle dikkat çekmiş. Yazının tam metnini ilgili linkten okuyabilirsiniz.
Beğenerek okuduğumuz Elif Ergu’nun yazısından öne çıkan bölümleri sizinle paylaşıyoruz;
“Paris’in dünyaca ünlü müzesi Louvre, neredeyse Türkiye’nin tatil merkezi Antalya kadar turist ağırladı. Antalya’yı 10 milyon turist ziyaret ederken Paris’te sadece Louvre Müzesi’ni 8.8 milyon kişi gezdi.
İstanbul Modern Şef Kuratörü Levent Çalıkoğlu bakın müzeler için ne diyor: “Eskiden soğuk bir bilgi deposuydular şimdi ise hayatın tam merkezinde farklı sosyal grupları kapsayan bir çekim merkezi oluşturdular.” Gerçekten de tam da öyle oldu. Bu yıl İstanbul Modern, Pera Müzesi, Sabancı Müzesi’nde ne çok etkinlik ve buluşma oldu. Müzeler restoranlarıyla, hafta sonuna özel etkinlikleriyle, müze mağazalarıyla çekim merkezi oldular. Bu müzelere olan ilgi yeni girişimcileri de hareketlendirdi. Yakında İstanbul’un hayatına yeni müzeler de girecek.
Müzeler ve sanat etkinlikleri şehrin iklimini nasıl değiştirir? Sanatın güçlü olması ülkenin markalarını nasıl etkiler? Bu soruları üzerine kafa yorarken Levent Çalıkoğlu’ndan aldığım bilgilerle aktaracağım: “2012’de dünyanın en çok gezilen müzesi Louvre’u 8.800.000 kişi, Londra’da National Museum’u ise 5.253.216 kişi gezdi. Müzecilik tarihini değiştiren modern müzeciliğin ilk adımı New York’taki MOMA’yı tam 2.814.746 kişi gezdi. (Bu arada aynı şehirdeki Metropolitan Museum ise (MET) 6.004.254 ziyaretçi ile Louvre’un ardından 2. oldu.” İstanbul’u New York, Paris ve Londra ile karşılaştırmak ne kadar doğru diyebilirsiniz? Haklısınız ama bir örnek daha vereceğim: Bilboa.
“80’lerde ağır bir ekonomik krizin ardından Bilbao ekonomisinin belkemiğini sorgulamaya girişti. Ağır sanayi şehri terk ederken ardında birçok çöküntü alanı, işsizlik ve gri bir ruh hali bıraktı. Şehir küllerinden doğmak için kendine yeni bir rota çizdi. Bu rotanın baş aktörleri sanat, mimarlık ve servis sektörü olacaktı. Sir Norman Foster’ın elinden çıkan yeni metro ağı, Calatrava’nın beyaz köprüsü ve elbette Frank Gehry’nin eseri Guggenheim müzesi. Her biri alanında marka olmuş isimlerin elinde şekillenen şehrin çehresi değişti. Üstelik dünyada müzecilik denince adı ilk anılan Guggenheim markasını da 1997 yılında portföyüne katarak şehircilik araştırmalarında ‘Bilbao efekti’ olarak anılan bir başarıya imza attı. Dünün terkedilmiş paslı tersanesi bugün Bilbao’ya gelenlerin yüzde 82’inin ziyaret nedeni oldu. Müzenin açılmasının ardından ilk beş yılda müze içinde ziyaretçilerin harcadığı 8.9 milyon Euro’ya ilave olarak şehri ziyaret edenler Bilbao’da konaklamak için 43 milyon euro, yemeğe 35 milyon euro, alışverişe 13 milyon euro, ulaşıma 9.5 milyon Euro ve eğlenceye 6.6 milyon euro harcadılar. Bilbao’nun ekonomik rönesansına müzenin etkisi rakamlarla ortada.’”
Müze | Ziyaretçi Sayısı |
Ayasofya Müzesi | 3.196.110 |
Topkapı Sarayı | 3.024.152 |
Mevlana Müzesi | 1.735.424 |
Antalya Noel Baba Müzesi | 587.692 |
Kariye Müzesi | 387.481 |
İstanbul Arkeoloji Müzesi | 382.148 |
Hacıbektaş Müzesi | 362.307 |
Anadolu Medeniyetleri Müzesi | 317.277 |
Bodrum Sualtı Arkeoloji Müzesi | 292.538 |
Efes Müzesi | 291.713 |
Antalya Müzesi maalesef Türkiye’nin en çok ziyaret edilen 10 müzesinden biri olamamış.
Müze | Ziyaretçi Sayısı |
Paris Louvre Museum | 8.800.000 |
New York Metropolitan Museum | 6.004.254 |
Londra National Museum | 5.253.216 |
New York MOMA | 2.814.746 |